V Banáte na bicykli a na vode

Po roku sme sa opäť rozhodli navštíviť juh Rumunska, potúlať sa na bajkoch českými dedinami Gerník, Svatá Helena a na pálavách splaviť najkrajší 25 km úsek rieky Nera. Gerník je najväščia česká dedina, ktorá vznikla v roku 1827 a leží vo výške 550 m. n m. a v krčme “U rybníka“ načapujú dokonca aj české pivo. Miestny pekár Josef, u ktorého prespávame, nám každé ráno pripravuje bohaté raňajky, po ktorých je problém sadnúť na bicykel a vyraziť do terénu.

Po hlinenej a miestami kamenitej ceste s hlbokými koľajami sme si kukli krasovú jaskyňu Turecká diera. Podľa legendy je tu ukrytý zlatý poklad, ktorý sem zakopali Turci skôr, ako ich Rakušáci vyhnali z tejto oblasti. Nasledujúci deň balíme člny a veci potrebné na bivak na vlečku, Josef sa nasúka za volant traktora a cez kopce a lesy vyrážame do rumunskej osady Sopotu Nou. Na moste vykladáme veci a Josef otáča traktor na cestu domov. My fúkame člny, nakladáme veci potrebné na bivak a pod rozpáleným slnkom sadáme na vodu. Po asi štyroch hodinách plavby pristávame a táboríme pri Drakulovom jazere. Začína hrmieť, a tak sa snažíme čím skôr natiahnuť celtu medzi stromy, aby sme nezmokli, ale po pár kvapkách vody sa mraky otočili a my už sedíme pri ohni a opekáme slaninu. Ráno, po teplom bivaku sa niektorí musíme premáhať, aby sme vyliezli zo spacákov. Sadáme na vodu a pokračujeme krátkym kaňonom, ktorého steny sú miestami vysoké až 400 metrov. Neru lemujú stromy, lúky, skalné masívy s údajne ešte Rimanmi vysekanými chodníkmi a nekonečné meandre nás dovedú do dedinky Sasca Montana. Tu nás už čaká Josefov zať, nakladáme veci do mikrobusu a rozbitou šotolinovou cestou sme nazad v Gerníku. Niektorí zakončíme deň v miestnej krčme a za tmy sa vraciame na ubytovňu. Ráno sadáme na bicykle a vyrážame na výlet do ďalšej českej dediny. Cesta nám ubieha celkom rýchlo, keďže ideme dolu kopcom až do rumunskej dediny Sichevita, kde ochutnáme ovocie na miestnom trhu a čapované pivko v miestnej krčme. Už asfaltová cesta nás dovedie k Dunaju a popri ňom sa presúvame proti prúdu asi 15 km na križovatku, kde nás čaká 3 km výšlap hore kopcom do Svätej Heleny. Je to najstaršia dochovaná dedina založená v r. 1824, ležiaca vo výške 300 m. n m. a v jej okolí je veľa jaskýň a priepasť. Cestou nazad do Gerníku sa vraciame po červenej značke lesnými a poľnými cestami krajinou, ktorá nám pripomína Myjavské kopanice. Večer ako vždy preberáme prežité zážitky pri penivom moku a debatujeme s českými cyklistami, ktorí tadiaľ prechádzajú “na ťažko“ z Retezatu, tretieho najvyššieho horského masívu v Rumunsku, Piaty deň po budíčku nakladáme bicykle na vozík, sadáme do auta a hurá domov.